חג הביכורים בגן שמואל - התחדשות והמשכיות הזהות בחג | גם ב-LIVE
ביום שלישי משעה 18.00 טקס חג הביכורים ישודר בשידור חי!

שימו לב שאפשר לשנות את עצמת הקול ולהגדיל את חלונית הסרט למסך מלא, 

בהעברת הסמן (של העכבר) מעל הסרט יופיע כפתורי הפקדים
לצפייה ישיר בסמארטפון לחצו על הקישור הזה
הפקה: מחשבים ג"ש בשת"פ האתר גנש. תהנו!


Broadcast live streaming video on Ustream


הטקסט של חג הביכורים – שורשים ושינויים
כתבה: עמירה הגני

שורשים

בטקסטים המלווים את טקס חג הביכורים ניתן להבחין בשלושה מרכיבים, שהשפעתם על רוחו ואופיו מקבילה לשינויים שחלו בטקס במשך השנים.

 

1.      הגשמת החזון

המניע הראשוני להכנסת החג כאלמנט קבוע במסגרת השנה היה הרצון להעשיר את הווי החיים בתוכן תרבותי ושעה של שאר-רוח. לפי עדותה של צשקה, ממייסדי הקיבוץ, שיזמה את החג, השמחה בהישגים החקלאיים ותחושת המימוש של החזון הציוני-שיתופי שהניע את המייסדים, הביאו אותה לחפש לכך גם ביטוי חגיגי-עממי. הטקסטים, שנכתבו והוקראו במסגרת הטקס, נוספו לאחר כשנתיים-שלוש, כשהחג התמסד ותפס מקום קבוע בלוח השנה של הקיבוץ. הטקסטים נכתבו, כנראה, בעיקר בידי ריקל לב ובנימין פגי (בולק), והדגישו במיוחד את הגאווה והשמחה על התממשות החזון, תוך שילוב קטעי שירה עברית חדשה.

 

2.      שיבה אל המקורות

עם השנים, קיבל הטקסט האידיאולוגי טעם אנכרוניסטי, והורגש צורך בטקסט שידגיש היצמדות למקורות החג העתיקים – וזאת כחלק מהמגמה הדומיננטית אז בהווי התרבות הקיבוצית: חיפוש הקשר אל העבר, ומיזוג תכנים וסגנונות חדשים עם אלמנטים ממסורות לאומיות-בסיסיות. מהטקסט "נשרו" קטעי האידיאולוגיה, קטעי השירה הצטמצמו מאד, ולעומתם שובצו פסוקים רלבנטיים מהמקרא, בהתאם לסגנון מופעי החג שהועשרו באלמנטים מודרניים ובהקפדה רבה יותר על רמה ונקיון הביצוע, וכן בסגנון החדש שאיפיין את שמלותיהן של הרוקדות. את הטקסט בנתה מחדש עמירה הגני


להמשך קריאה באתר חג הביכורים לחצו כאן

תגובות לדף