התרבות בגן-שמואל
התרבות בגן-שמואל
חג ביכורים 1938
החגים בגן שמואל

מאז עליית החלוצים הציונים לארץ-ישראל סגנון חגיגת החגים היוותה מסמלי המהפכה. הצורך במציאת סגנון עדכני חדש לחגים ביהדות החילונית מחד ושמירת הערכים היהודיים האמיתיים מאידך, הביאו ליצירת הוויה תרבותית חדשה ליהדות החלוצית המתחדשת.

החברים שעסקו יותר מאחרים בעיצוב החגים בגן-שמואל - צשקה רוזנטל, בולק פגי, בצלאל לב, מורדה שחור, עמירה ושלמה הגני ועוד רבים - שרים,רוקדים,מנגנים ויוצרים.

יום כיפור
היום הקדוש ביהדות, יום חשבון הנפש של היהודי המאמין, יום הצום המכובד על מרבית העם היהודי בארץ ובעולם, הפך רק בעשרים השנים האחרונות ליום בעל משמעות הראוי לציון אצלנו. כחילונים, חלוצים מחקו חברי הקיבוץ יום זה מהלוח. עד אמצע שנות ה70- היה זה יום עבודה רגיל, חדר-האוכל פתוח לכל, ואף נערכו "מסיבות זלילה" בסגנון הדווקא. אחרי מלחמת יום הכיפור, הפך יום זה ליום בעל משמעות ושבתון לכל החברים. נערכו נסיונות לערוך מעין חשבונות נפש לפרטים ולקהילה בערב יום כיפור.
מובילים סכך לסוכה - קבוצת שדה

חג סוכות וחג האסיף

מובילים סכך לסוכה - קבוצת שדה חג סוכות נחוג כשבוע של בניית הסוכה וקישוטה, ללא הקפדה יתרה על מנהגי החג הדתיים. אחרון של סוכות, שמחת תורה חוגגים בגן-שמואל כחג האסיף. סוף העונה החקלאית הופך אצלנו כסיכום השנה של המשק וענפי הייצור בתעשיה ובכלל. בעבר נערכו תערוכות בסוכה הכללית ומופעי מחול עממיים. בשנת 1970 השתנה אופי החג. היום ביום חג זה מתכנס כל הקיבוץ סביב שולחנות ערוכים על הדשא הגדול, ענפי הייצור מגישים מפרי יצירתם לחוגגים, על הבמה מופעי תרבות של ילדים וחברים וסיכום השנה הכלכלית יצירתית ע"י מרכז המשק.

סרטי וידאו של חג האסיף



חנוכה
חנוכה, חג יהודי חשוב, המרד היהודי מול היוונים, מלחמת נצחון התורה על הדיכוי וההתבוללות, נחוג אצלנו כחג האור. הסיפור ההיסטורי על סממניו הופך לסיפור גבורה הנחגג בעיקר ע"י ילדים והורים בחגיגה משותפת בחדר- האוכל. בעבר היתה גם חגיגה למבוגרים במהלך שמונת ימי החג. היום, כאמור חנוכה הפך לחג של אור, סביבונים, סופגניות ותקווה.

חג הקיבוץ
חג הקיבוץ הצמוד לט"ו-בשבט אי-שם בראשית פברואר נחגג כיום הולדת לקיבוץ מאז שנת 1968. מייסד החג והאיש שהשפיע יותר מאחרים על אופי חג זה הוא חברנו בצלאל לב ז"ל שבשני ערבי החג הצליח להפוך יום זה לחג מלכד של התרוממות רוח עם התרפקות על עבר מתרחק ותקוות גדולות לעתיד. היום עם השתנות הפרופיל הדמוגרפי של הקיבוץ, התקבל אופי מתאים לחג זה. ערב שיש בו חגיגיות בהשתתפות החברים והאוכלוסיה הבוגרת עם שירה, מופעים וזכרונות. מסיבות שהדגש בהם הוא על הביחד.


נטיעת ברושים לט"ו בשבת
ט"ו בשבט
נטיעת ברושים לטו בשבט חג הנטיעות שהפך עבור הציונות המגשימה ליום של כיבוש האדמה ע"י נטיעת עצים, נחוג אצלנו מאז ראשית הקיבוץ. בעבר נטענו עצי אקליפטוס שהיוו סמל לייבוש הביצות באזור זה. היום נוטעים ברושים המשמשים כמשברי רוח לפרדסים.


בגן-שמואל חג הט"ו-בשבט זוהה עם חברנו רודי ז"ל (אמנון זעיר) שבדבקות כמעט דתית היה משביע את הילדים לפני הנטיעה ויוצר את הקשר בנפשם בין השתיל לארץ. ט"ו-בשבט של היום ממשיך להיות יום של נטיעות ובילוי של כל הקיבוץ וילדיו בטבע.


פורים
חג הקרנבל והתחפושות היהודי היה בעבר חג מרשים ביותר עבור חברי הקיבוץ. סיפורי מגילת אסתר היו אמנם ברקע, אבל היה זה ערב חגיגי פרוע בו הכל היה מותר, מביקורת ופרודיה על עצמנו ועד שתיה כיד המלך וביכלל כל מה שהיה כמעט אסור בכל ימות השנה, הותר בפורים. היום זהו חג שנחגג בגדול ע"י תלמידי התיכון. חברי הקיבוץ חוגגים את פורים כמסיבת ריקודים המאורגנת למען ובסגנון הדור הצעיר.


פסח
פסח, חג יציאת מצרים והמסע לגאולת ארץ ישראל, הוא חג שעבר יותר מכל חג יהודי אחר להיות חג שהוא גם חילוני, גם חג החירות, חופש האדם, האביב והתקווה לצמיחה ויצירה חדשה באשר הם, וגם נשמרו בהגדה של פסח שלנו כל האלמנטים המסורתיים של יציאת מצרים מעבדות לחירות. כל האפוס הסיפורי אבל כאמור בפירוש ובמשמעות החילונית. עד שנת 1965 הוגש לחם (חמץ) על שולחן סעודת החג, בכדי שבני ישראל לא ישכחו לרגע שהם חילונים. לדרישת החברים הוסר בהמשך הלחם, אבל כפשרה הושארה קערת לחם בכניסה, עבור החילונים האדוקים ביותר. כיום חגיגת הפסח נחוגה במסגרת של כל הקיבוץ, משפחות משפחות ביחד. קוראים את ההגדה של פסח שהיא הגדת הקיבוצים המשלבת כאמור סיפור העבר, ואביב וכמיהה לחרות ושלום של היום. כיום, יותר ויותר משפחות מעדיפות לחגוג חג זה במסגרת המשפחתית בבתיהם או אצל משפחתם שמחוץ לקיבוץ.


פגנת 1 במאי 1940
1 - במאי
הפגנת 1 - במאי 1940 הראשון במאי יום הסולידריות הבינלאומי עם העובדים בכל רחבי העולם, היווה את החג הלא יהודי היחיד שנחוג פה. מראשית שנות השמונים גווע החג מיום שבתון והשתתפות בעצרות החג הפך הראשון במאי ליום בחירה ואחר-כך ליום ככל הימים. החג בוטל. מאז ראשית המדינה היווה הראשון במאי יום של עצרות ומצעדים יהודים ערבים משותפים למען להעלות על נס חלומות אנושיים נשגבים מחד ומחאה נגד דיכוי וחוסר צדק ברחבי העולם. ה1- במאי נעלם מלוח החגים. גם ההסתדרות הכללית של העובדים אינה מציינת עוד יום זה כיום חג.
ל"ג בעומר
ל"ג בעומר נחוג בעיקר כיום המותר לנישואים בין פסח לשבועות. הילדים מציינים יום זה במדורות ומסיבות סביב האש. ל"ג בעומר אינו נחוג לציון מרד בר-כוכבא והקנאים. זהו היום בו תנועות הנוער, השומר הצעיר, מציינים כיום חגם במפקדי אש, יציאה לטבע ומפעלים ותחרויות ספורט ובילוי. בעבר היווה יום זה כיום המרכזי לחניכי השומר הצעיר. ל"ג בעומר אינו שבתון ומאליו נהנים ממנו רק הנוער.


/
יום העצמאות
ארועי יום העצמאות בגן-שמואל נפתחים ביום שלפני בטקס מרשים ערב יום הזכרון לחללי צה"ל. בטקס מועלים זכרם של בני הקיבוץ שניספו במלחמות ישראל. תמונות החללים ונר זכרון מוצגות בפינת זכרון בחדר האוכל. עם סיום יום הזכרון וכניסת חג העצמאות מתכנס הציבור למפקד נוסף המסתיים בחגיגת זיקוקין ואחריה סעודת החג. זהו חג חילוני לגמרי המאופיין בחגיגות ושעשועים משחקים לונה-פארק לילדים. ובעיקר היום שלמחרת הוא יום-העצמאות, כל הציבור סביב מנגלים למיניהם, פיקניקים, מוזיקה ועוד ועוד ספורי מלחמות. יום העצמאות שלנו כמו בכל המדינה עדיין לא עוצב לכלל חג חירות ועצמאות. אולי, כשיבוא השלום, גם יום-העצמאות יזכה לעיצוב חגיגי מוצק יותר.


חג הביכורים - כיום
חג הביכורים-חג השבועות
חג הביכורים - כיום חג השבועות, חג מתן תורה הוא החג היצירתי ביותר שלנו, החג הותיק והמעוצב ביותר. חג הביכורים המציין מסורת ישנה בת אלפיים שנה בה הביאו החקלאים מפרי אדמתם שי לבית המקדש, נחוג אצלנו כטקס מפואר של הבאת ביכורי הענפים החקלאיים וכמובן גם ענפי הייצור האחרים מביאים מפרי יצירתם. והכל נחוג בחג השבועות כטקס של ריקודים ומוצגים מעוצבים ע"י הענפים. חברים עובדים נוער וילדים מביאים מתוצרתם בפני קהל גדול היושב מסביב לדשא הגדול. החג מלווה במסכת ריקודי-עם המוניים. משבעת המינים שנתברכה בהם ארצנו נשארו מעטים בשדותנו אבל... מקומם שמור על הבמה.

לאתר חג הביכורים


חג הביכורים בגן-שמואל הוא מהמפורסמים בחגי השבועות. חג זה עוצב ונבנה במתכונתו המודרנית על ברכי המסורת ע"י החברה צשקה רוזנטל שכבר באמצע שנות ה30- החלה ליצור ולגבש חג זה.
חגים שאינם נחגגים

1- בינואר השנה האזרחית החדשה נחוגה ביוזמה עצמית לא כחג הקיבוץ.

יום ירושלים ששוחררה ב1967- אינו נחוג כיום חג.

ה-7 בנובמבר יום המהפכה הסובייטית היה מצויין בעבר, משנות ה-50, לא עוד.

בשנות ה-40 חגגנו כל שנה את יום הילד. הילדים ממשיכים להיות שמחה, אבל לא סיבה לחג.


תגובות לדף